Ahmet Ergenç’le Yazar Okumaları II – Tanpınar

Bu eleştirel okuma atölyesi modern Türkçe edebiyatın kurucu figürlerinden biri olan Ahmet Hamdi Tanpınar’ı hem öncü bir yazar, hem de önemli bir kültürel-siyasi figür olarak değerlendirmeyi deneyecek.

Tanpınar: ‘Modernitenin Eşiğinde’

Tanpınar kendi ifadesiyle ‘zıt cereyanların’ aynı bünyede toplandığı bir yazardı. Bir yandan akademide ‘hoca Tanpınar’ olarak dünya edebiyatını çok iyi takip edip, ‘avangard’ jestleri yakalıyor, bir yandan da geleneğe ve resmi tarihsel anlatıya yakın duruyordu. Bir yandan modernist üslup denemeleri yapıyor, hatta üslubunu daha da radikalleştirmek için uykusuzluk deneyleri gibi yöntemlere başvuruyor, bir yandan da muhafazakar düşünceyle bağını tam olarak koparamıyordu. Bir yandan ‘huzur’u yazmak istiyor ama huzur anlatısına huzursuzluk çıkaran bir ‘şeytani’ karakter eklemeden de edemiyordu. Bir yandan bir köksüzlük özlemi duyuyor bir yandan da kendini kökenlerle tanımlamayı bir türlü bırakamıyordu. Bir yandan marjinal, ‘tutunamayan’ ve serserilerin acımasız hikayelerine yakın duruyor, bir yandan da kurucu söylemler ve merkezin koruyucu gölgesinde soluklanıyordu.

Tanpınar bu açıdan modernitenin eşiğinde duran ama bu eşiği bir türlü atlamayan bir yazardı, Tanzimat’tan bu yana Türkiye’nin de özeti olabilecek bir eşikte-kalma hali. Bu atölye Tanpınar’daki (belki de kendi kendine baskıladığı) daha modernist, gelenekten kopmaya daha yakın, daha ‘çağdaş’ ve daha ‘yıkıcı’ yönleri öne çıkarmaya, eşiğin diğer tarafına ağırlık vermeye çalışacak. Bu vesileyle Türkiye’de ve Türkçe edebiyattaki ‘modernist’ ihtimal, dönüşüm ve kırılmalar da incelenmiş olacak.

Program:

1. Ders – Tanpınar hikayeciliği ve günlükler:

– Günlükler Işığında Tanpınar

– Suat’ın Mektubu

– ‘Abdullah Efendi’nin rüyaları’

– ‘Yağmur’

2. Ders – Tanpınar romanları:

– Saatleri Ayarlama Enstitüsü: Saatleri ‘Modern’e Ayarlamak

– Huzur: Modern’in Huzursuzluğu

*Atölyeye katılım için bu adresten bilgi alınabilir.